Sedan 1975 har Alice Lund Textilier AB samarbetat med textilkonstnären Helena Hernmarck. Företaget har för hennes räkning utfört ett 20-tal monumentala bildvävar som hänger i offentlig miljö och på museer världen över.








Helena Hernmarcks "Once in a lifetime", 2011. Vävd av Ebba Bergström, Jenny Broo och Tamako Takanashi. Foto: Alice Lund Textilier AB













I Sverige har Helena Hernmarck under senare år ställt ut vävar från sin fyrtioåriga verksamhet bl a på American Swedish Institute i Minneapolis 2012, Prins Eugens Waldemarsudde 1999 och på Zorns Textilkammare i Mora under 2001.



För mer info om Helena Hernmarck; www.hernmarck.com















Helena Hernmarck i sin ateljé 2015. Foto: Sally Anderson Bruce







Vävnaderna "Spring Tulips", "Summer", "Fall" och "Winter" utfördes mellan 2003-2006 för ett bostadshus på Manhattan i New York. Motiven är inspirerade från den närliggande Central Park. Bildvävnaden möter de boende när de kliver in i huset och byts ut var tredje månad beroende på årstid. Ett vackert sätt att låta konsten följa årets rytm samtidigt som det gör den mer levande.






Helena Hernmarcks "Fall" 2003. Vävd av Ebba Bergström och Britt-Marie Bertilsson. Foto: Andrew de Lory















Helena Hernmarcks "Winter", 2005. Vävd av Ebba Bergström, Britt-Marie Bertilsson, Tamako Takahashi och Elina Holmgren.
Foto: Andrew de Lory
Helena Hernmarcks "Passing Fall" 2014, vävd av Ebba Bergström och Tova Wibrant, Foto: Lars Dahlström





HELENA HERNMARCK är född och utbildad i Sverige men bor och arbetar sedan 1975 i USA där hon gjort en uppmärksammad textilkarriär. I den fritt experimenterande amerikanska textilkonsten är hon unik genom att hålla fast vid och vidareutveckla sitt svenska textilarv; traditionella vävtekniker och berättande bildvävar. Unik är också hennes specialitet, stora bildvävar för offentlig miljö, ofta tillkomna i samarbete med kända arkitekter som I.M. Pei och Philip Johnson.

Hon debuterade i Sverige i början av 60-talet med sina abstrakta vävar utförda i fri rosengång, en förnyelse av en gammal vävteknik. Under årtiondets slut, då hon var bosatt i Kanada och inspirerades av popkonsten, började hon arbeta "fotorealistiskt" med fotografier eller tidningsbilder som förlaga. 1973 hade hon sin första separatutställning, på Museum of Modern Art i New York. Sedan dessa har hon ställt ut många gånger i USA och Europa. Också i Sverige har hon gjort monumentala textilier, bland annat för Sverigehuset, Ringhalsverket och Centralposten. Under 90-talet, parallellt med de stora beställningarna, återvände hon till en intimare skala där hon utgår från egna akvarellskisser eller collage av brev och papper.











Helena Hernmarcks "Folk Costume Details" 2006, vävd av Ebba Bergström och Britt-Marie Bertilsson. Foto: Alice Lund Textilier AB






Helena själv skriver om sin konst; ”Min önskan är att fånga bilden i det flyende ögonblicket och bevara det i vävnadens fortsatta och tidsbejakande process.”







Helena Hernmarck "Spring Tulips" 2004. Vävd av Ebba Bergström och Britt-Marie Bertilsson. Foto: Andrew de Lory
















Helena Hernmarcks "Summer" 2006. Vävd av Ebba Bergström, Britt-Marie Bertilsson, Tamako Takahashi och Elina Holmgren. Foto: Andrew de Lory