I ateljén i Borlänge tillverkar vi handvävda mattor efter mönster av Alice Lund och andra konstnärer som samarbetat med ateljén. I vårt arkiv finns tusentals originalmönster från 1930-talet fram till idag. Mattorna kan utföras i olika tekniker beroe
       
     
 Alice Lund Textiliers ateljé har sedan mitten av 1930-talet arbetat med kvalitativ handvävning. Särskilt under de första decennierna var produktionen fokuserad på inredningstextilier. Mattor, möbeltyger, gardiner och draperier växte fram i vävstolar
       
     
 Rölakansmatta “Dansaren” komponerad av Folke Heybroek 1940-tal. Vävd efter äldre förlaga 2014 av Ebba Bergström och Malin Svennung Malmén. (Foto: Lars Dahlström)
       
     
 En av de viktigaste komponenterna i den textila inredningen var mattan. Från ateljéns start fram till idag har handvävda mattor utgjort en betydande del av produktionen. Såväl rölakansmattor och ryamattor som rosengångsmattor och mattor i dubbelbind
       
     
 Skiss till rya eller flossamatta, Alice Lund. Ca 1950- eller 1960-tal. Alice Lund Textiliers arkiv.
       
     
 Alice Lund var en funktionalist med textil som uttrycksmedel. En konstnär som såg möjligheterna i det avskalade, som alltid fann kärnan i vad som är vackert och som aldrig lät sig förföras av det som var ogenomtänkt. Det viktigaste var att skapa en
       
     
 Ebba Bergström och Tova Vibrandt vid vävstolen vävandes rosengångsmattan “Lundmattan” i färgställningen “Järnrost”.
       
     
 Rosengångsmattan “Lundmattan” komponerad av Alice Lund ca 1940-tal. Den skiftande färgställningen heter Järnrost.
       
     
 I ateljén i Borlänge tillverkar vi handvävda mattor efter mönster av Alice Lund och andra konstnärer som samarbetat med ateljén. I vårt arkiv finns tusentals originalmönster från 1930-talet fram till idag. Mattorna kan utföras i olika tekniker beroe
       
     

I ateljén i Borlänge tillverkar vi handvävda mattor efter mönster av Alice Lund och andra konstnärer som samarbetat med ateljén. I vårt arkiv finns tusentals originalmönster från 1930-talet fram till idag. Mattorna kan utföras i olika tekniker beroende på mönster och kvalitet - rölakan, rosengång, flossa eller 6-skaftad dubbelbindning. Varpen är i lin och inslaget av finaste ullgarner.

Foto: Rölakansmatta komponerad av Alice Lund ca 1950-tal. Vävd av Ebba Bergström och Tova Vibrandt 2014.

Foton: Pär K Olsson

 Alice Lund Textiliers ateljé har sedan mitten av 1930-talet arbetat med kvalitativ handvävning. Särskilt under de första decennierna var produktionen fokuserad på inredningstextilier. Mattor, möbeltyger, gardiner och draperier växte fram i vävstolar
       
     

Alice Lund Textiliers ateljé har sedan mitten av 1930-talet arbetat med kvalitativ handvävning. Särskilt under de första decennierna var produktionen fokuserad på inredningstextilier. Mattor, möbeltyger, gardiner och draperier växte fram i vävstolarna i Borlänge för att sedan skickas över hela världen. Till ambassader, hotell, privata hem och offentliga byggnader. Från Buenos Aires till Peking.

Foto: Skiss av Alice Lund för rölakansmatta. Ca 1950-tal.
Alice Lund Textiliers arkiv.

 Rölakansmatta “Dansaren” komponerad av Folke Heybroek 1940-tal. Vävd efter äldre förlaga 2014 av Ebba Bergström och Malin Svennung Malmén. (Foto: Lars Dahlström)
       
     

Rölakansmatta “Dansaren” komponerad av Folke Heybroek 1940-tal. Vävd efter äldre förlaga 2014 av Ebba Bergström och Malin Svennung Malmén. (Foto: Lars Dahlström)

 En av de viktigaste komponenterna i den textila inredningen var mattan. Från ateljéns start fram till idag har handvävda mattor utgjort en betydande del av produktionen. Såväl rölakansmattor och ryamattor som rosengångsmattor och mattor i dubbelbind
       
     

En av de viktigaste komponenterna i den textila inredningen var mattan. Från ateljéns start fram till idag har handvävda mattor utgjort en betydande del av produktionen. Såväl rölakansmattor och ryamattor som rosengångsmattor och mattor i dubbelbindning har handvävts och idag finns flera hundra mattskisser signerade Alice Lund i ateljéns arkiv. Även andra konstnärer som Folke Heybroek och Dagmar Lodén har lämnat sina bidrag till ateljéns mönsterskatt. I företagets arkiv finns, förutom skisserna, vävda mattprover och fotografier som berättar historien om handvävda mattor på ateljén.

Foto: Detalj av rölakansmattan “Dansaren”. (Foto: Lars Dahlström)

 Skiss till rya eller flossamatta, Alice Lund. Ca 1950- eller 1960-tal. Alice Lund Textiliers arkiv.
       
     

Skiss till rya eller flossamatta, Alice Lund. Ca 1950- eller 1960-tal. Alice Lund Textiliers arkiv.

 Alice Lund var en funktionalist med textil som uttrycksmedel. En konstnär som såg möjligheterna i det avskalade, som alltid fann kärnan i vad som är vackert och som aldrig lät sig förföras av det som var ogenomtänkt. Det viktigaste var att skapa en
       
     

Alice Lund var en funktionalist med textil som uttrycksmedel. En konstnär som såg möjligheterna i det avskalade, som alltid fann kärnan i vad som är vackert och som aldrig lät sig förföras av det som var ogenomtänkt. Det viktigaste var att skapa en vacker helhetsmiljö där textilierna skänkte skönhet och förstärkte rummets själ. Dessa tankar om formgivning, kvalitet och funktionalism leder ateljéns arbete än idag.

Foto: Rosengångsmattan “Lundmattan” i en skiftande färgställning. Vävd av Ebba Bergström och Frida Lindberg 2014.

 Ebba Bergström och Tova Vibrandt vid vävstolen vävandes rosengångsmattan “Lundmattan” i färgställningen “Järnrost”.
       
     

Ebba Bergström och Tova Vibrandt vid vävstolen vävandes rosengångsmattan “Lundmattan” i färgställningen “Järnrost”.

 Rosengångsmattan “Lundmattan” komponerad av Alice Lund ca 1940-tal. Den skiftande färgställningen heter Järnrost.
       
     

Rosengångsmattan “Lundmattan” komponerad av Alice Lund ca 1940-tal. Den skiftande färgställningen heter Järnrost.