Kormatta Rättviks kyrka 2017 Komposition Alice Lund Textilier/Helena Hernmarck  Rölakansteknik, vävd av Malin Svennung Malmén och Emma Moore   Rättviks kyrkas kormatta är ett möte mellan en abstrakt akvarell och handvävningens möjligheter. Mattan är tänkt att sätta ett konstnärligt märke från vår tid samtidigt som den ska hålla i många decennier framöver, både formmässigt och kvalitetsmässigt. Kompositionens blå och roströda färgfält är tänkta att korrespondera med marmoreringarna på snickerierna. De mörka, intensiva tonerna återkommer i predikstolen. De mjuka formerna stämmer väl in med resten av kyrkorummets arkitektur och golv. Den abstrakta akvarellen utmanar rölakanteknikens strama uttryck och ett nytt möte skapas i vävstolen.  Foton: Pär K Olsson
       
     
 Skiss på färdig matta till Rättviks kyrka.
       
     
 Kormattan till Rättvik i vävstolen.
       
     
 Det behövs många steg och mycket kunskap innan fårens ull förvandlats till en färdig matta. Inte minst väverskornas tolkning av skissen kräver konstnärlighet och erfarenhet. I rölakanstekniken plockas varje inslag in för hand, fem trådar ullgarn som tillsammans skapar en vacker färgton. Väverskans händer arbetar vant i vävstolen och centimetrarna växer fram. Till denna matta har vi bland annat samarbetat med Wålstedts textilverkstad som specialspunnit och färgat garner för att väverskorna ska få fram de rätta nyanserna.
       
     
 Emma Moore och Malin Svennung Malmén arbetar med mattan till Rättviks kyrka. Alice Lund Textiliers ateljé 2017.
       
     
 Detalj från vävstolen.
       
     
 Kormatta Rättviks kyrka, 2017 3m x 4m  Komposition Alice Lund Textilier/Helena Hernmarck  Rölakansteknik, vävd av Malin Svennung Malmén och Emma Moore
       
     
       
     
 Kormatta Rättviks kyrka 2017 Komposition Alice Lund Textilier/Helena Hernmarck  Rölakansteknik, vävd av Malin Svennung Malmén och Emma Moore   Rättviks kyrkas kormatta är ett möte mellan en abstrakt akvarell och handvävningens möjligheter. Mattan är tänkt att sätta ett konstnärligt märke från vår tid samtidigt som den ska hålla i många decennier framöver, både formmässigt och kvalitetsmässigt. Kompositionens blå och roströda färgfält är tänkta att korrespondera med marmoreringarna på snickerierna. De mörka, intensiva tonerna återkommer i predikstolen. De mjuka formerna stämmer väl in med resten av kyrkorummets arkitektur och golv. Den abstrakta akvarellen utmanar rölakanteknikens strama uttryck och ett nytt möte skapas i vävstolen.  Foton: Pär K Olsson
       
     

Kormatta Rättviks kyrka 2017
Komposition Alice Lund Textilier/Helena Hernmarck
Rölakansteknik, vävd av Malin Svennung Malmén och Emma Moore


Rättviks kyrkas kormatta är ett möte mellan en abstrakt akvarell och handvävningens möjligheter. Mattan är tänkt att sätta ett konstnärligt märke från vår tid samtidigt som den ska hålla i många decennier framöver, både formmässigt och kvalitetsmässigt. Kompositionens blå och roströda färgfält är tänkta att korrespondera med marmoreringarna på snickerierna. De mörka, intensiva tonerna återkommer i predikstolen. De mjuka formerna stämmer väl in med resten av kyrkorummets arkitektur och golv. Den abstrakta akvarellen utmanar rölakanteknikens strama uttryck och ett nytt möte skapas i vävstolen.

Foton: Pär K Olsson

 Skiss på färdig matta till Rättviks kyrka.
       
     

Skiss på färdig matta till Rättviks kyrka.

 Kormattan till Rättvik i vävstolen.
       
     

Kormattan till Rättvik i vävstolen.

 Det behövs många steg och mycket kunskap innan fårens ull förvandlats till en färdig matta. Inte minst väverskornas tolkning av skissen kräver konstnärlighet och erfarenhet. I rölakanstekniken plockas varje inslag in för hand, fem trådar ullgarn som tillsammans skapar en vacker färgton. Väverskans händer arbetar vant i vävstolen och centimetrarna växer fram. Till denna matta har vi bland annat samarbetat med Wålstedts textilverkstad som specialspunnit och färgat garner för att väverskorna ska få fram de rätta nyanserna.
       
     

Det behövs många steg och mycket kunskap innan fårens ull förvandlats till en färdig matta. Inte minst väverskornas tolkning av skissen kräver konstnärlighet och erfarenhet. I rölakanstekniken plockas varje inslag in för hand, fem trådar ullgarn som tillsammans skapar en vacker färgton. Väverskans händer arbetar vant i vävstolen och centimetrarna växer fram. Till denna matta har vi bland annat samarbetat med Wålstedts textilverkstad som specialspunnit och färgat garner för att väverskorna ska få fram de rätta nyanserna.

 Emma Moore och Malin Svennung Malmén arbetar med mattan till Rättviks kyrka. Alice Lund Textiliers ateljé 2017.
       
     

Emma Moore och Malin Svennung Malmén arbetar med mattan till Rättviks kyrka. Alice Lund Textiliers ateljé 2017.

 Detalj från vävstolen.
       
     

Detalj från vävstolen.

 Kormatta Rättviks kyrka, 2017 3m x 4m  Komposition Alice Lund Textilier/Helena Hernmarck  Rölakansteknik, vävd av Malin Svennung Malmén och Emma Moore
       
     

Kormatta Rättviks kyrka, 2017 3m x 4m
Komposition Alice Lund Textilier/Helena Hernmarck
Rölakansteknik, vävd av Malin Svennung Malmén och Emma Moore

       
     

Film från invigningen av kormattan i Rättviks kyrka, första advent 2017.

Filmad av Adam Powers